woensdag 8 april 2009

C8 (vervolg)

De constructie van het onderstel heeft even stil gelegen omdat ik bij andere drie-assers eens wilde kijken.. Afgelopen weekend in Buseck op de Spur O Tagen kon dat en tot mijn grote verbazing/vreugde zag ik dat er wagens waren waarbij de assen gewoon alle drie op de stelbalk zaten zonder draaimechanisme. Ook zag ik een wagen waarbij het niet goed zat en het middelste wiel binnen/buiten de rails raakte. Er moest dus speling komen. Heel simpel gedacht... Rivarossi assen met 0,2 mm uiteinde in een 2 mm aspot voor de rotatie en de wielen ruim tussen de aspotten voor de speling. Er werden wat wielen aangeschaft en vandaag eens geprobeerd. Dat was dus "te" simpel gedacht. De constructie gedroeg zich als dat alles normaal vast en passend zat. Daarna de aspotten verder naar buiten geplaatst om meer "speling" te krijgen. Dat ging beter, maar nog te krap en de aspotten nog verder zettten had het gevolg dat de wielen uit de aspotten vielen. Toen maar weer een beroep gedaan op wielen uit de "schier onuitputtelijke vooraad van..." Die hadden een as-maat van 48 mm ipv 45 mm. en wat bleek....het werkte. De wagen liep goed door een Peco wissel dus zonder wrikken en ontsporen.


Tussen de aspotgeleiders en het frame is 3mm ruimte zodat daar nog een stelbalk kan worden aangebracht waar de veerpakketten op kunnen worden gemonteerd.


Nu deze proefneming geslaagd is, is dat een basis om alles weer te slopen en eens netjes in elkaar te zetten en daarna rijproeven te doen.

Wel zullen de wielen goed moeten worden afgeveerd om "hobbelen" over het middelste wiel te voorkomen. Ik stel me voor om de buitenste assen wat star af te veren en de middelste heel losjes.

wordt vervolgd.

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten