vrijdag 10 april 2009

C8 onderstel (vervolg)

Onderstaande foto's zijn van de proefbouw om te zien of het idee van voldoende zijdelingse speling en variabele vering per as voldoende zijn om een drie-asser soepel te laten rijden.

Dit is de middelste as. Het veerpakket is niet voorgebogen en hangt zowat horizontaal en is derhalve heel soepel. Zo steunt de wagen straks voornamelijk op de twee buitenste assen.

De asbalansen en aspotten zijn niet conform het origineel, maar zoals gezegd...dit is een test.
De aspot word geborgd met een 0,4 mm draadje dat door de gaatjes (nu nog boven) worden gestoken.

De eerste as zit.
Er is een zijdelingse speling van 2,5-3 mm. (de twee andere assen ook)
Vertikaal kan deze as 2 mm bewegen

Nu zitten alle assen gemonteerd en het onderstel is aan het frame/bak geschroefd.


De buitenste veerpakketten (links) zijn licht voorgebogen t.o.v. die in het midden (rechts) en iets onder spanning vastgezet op de stelbalk. Deze spanning kan veranderd worden door de veerhandjes 0,1-0,2 mm te verzetten (solderen). De veerhoogte is telkens circa 2 mm. Dat maakt dus niet veel uit.

Zet je de wagen nu op zijn wielen, dat staan alle veerpakketten zowat in gelijke vorm en veert de wagen als een auto van het merk Citroen.

De test op de rails:

1. rechtuit: geen schommeling en duizelige passagiers. GOEDGEKEURD.

2. op wissel: (Peco) een hele flinke slinger over 3 afbuigende wissels : ... GOEDGEKEURD

3. ongelijk liggende module-overgang: GOEDGEKEURD.

Dus: waarom zou je het moeilijk doen als het (relatief) makkelijk kan.

wordt vervolgd.

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten