zondag 15 maart 2009

C8 (vervolg)

De bovenbouw is voor 90% gereed. De etsdelen zijn gesoldeerd en onderdelen zoals deurstoppers, lampluchters, traptreden zijn bevestigd. Komende dagen houd ik me bezig met het buigen en aanzetten van de vele handgrepen.
Het frame is in vorm gebogen en strips zijn aangebracht voor de passing van de bovenbouw.
Met 4 schroeven worden frame en bovenbouw aan elkaar bevestigd.

Deurkrukken zijn bij de messing-gieter besteld en daarop is het nog even wachten.


___________________________________________________________________


Voor de constructie van draaibare assen heb ik hieronder een sugegstie van Marcel Geurtjens opgenomen.
A: draaias (spil), vast aan rijtuigbodem (H).
B: Kantelas buitenset wielstellen (lengterichting rijtuig)
C: Kantelas draaistel (G). Dit is een opgesoldeerd stuk buis met een diameter van 3 mm op de wagen bodem (H)
D: Meeneempen van draaistelplaat (G) vertikaal in middelste wielstel.
E: Oplegpunten van draaistelplaten (G1 en G2) op middenasstel, bestaande uit 3 x staf met een doorsnee van 1 mm
F: Middenasstel geleiding.
G: Draaistelplaat
H: Wagenbodem


Onderstaande tekening: gewichtspreiding van bak (=rijtuig) op de assen:



bovenstaande (3) tekening:
Helemaal boven: zijaanzicht
daaronder: bovenaanzicht,
onderaan: onderaanzicht



Onderstaande tekening: midden-as


1 opmerking:

  1. wat een slim bedachte constructie, zo gaat ie wel door een R1 360mm

    BeantwoordenVerwijderen