vrijdag 23 oktober 2009

030 TU - SNCF

Vanavond eens begonnen met wat research voor de 030-TU van Semblat.
In de kit zitten nummerplaten van de 030-TU-13. Bij het identificeren van de onderdelen was al duidelijk dat de tenderbak opgebouwd was uit een bak met hekwerk. Op onderstaande foto (Wikipedia) kan je duidelijk zien dat dat het hekwerk er niet is en de tenderbak vergroot is met een "vast" gedeelte. Derhalve moest er gezocht worden naar een andere lok.
Op de site van Semblat staat bij het model vermeld: 030-TU-32. Kijk je naar een plaatje van die lok, dan is al heel snel duidelijk dat die het ook niet is.
Wel een hekwerk, maar daar binnen zie je nog een hoge kolenbak.






Hieronder de bewuste onderdelen in de kit:
De drie onderdelen van het hekwerk.

De rand waar het hekwerk bovenop komt.


Naast dit alles is er de vorm van het raam van het machnistenhuis. Soms in de hoeken afgerond (zoals in de kit) en soms vierkant, zoals dus ook bij de 13. Die is het dus echt niet.



Tijdens het avondje surfen op het internet zijn er heel wat foto's gevonden, maar lang niet van alle locs in de serie. Toch, er is er eentje waarbij de beide delen overeenkomen, en dat is bij de 030-TU-20. Zonder tegenbericht of het vinden van "belastende" foto's kan ik Erik vragen om het nummerplaatje van deze lok te maken, alhoewel.... nummerplaatjes.... wie ziet ze hier? (op de 030-TU-13 zitten ze dus weer wel)




Deze foto is genomen op 10 april 1967 in Calais, dus vlak voor het einde van het stoomtijdperk.

Nu nog de vraag: is de lok groen of zwart?
Belijning zit er in ieder geval niet op.

En hoe een zwart exemplaar er uit ziet, kan je zien op klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten