zondag 13 maart 2011

241P

In een bericht van enekele dagen geleden viel te lezen.
Het mysterie van de blauwe pijl.
Het mysterie lijkt, althans voor een deel, opgelost.

Op de overzichtstekening van Semblat zag in het bewuste onderdeel ook staan. Het leek me dat er iets aan vastgezet moest kunen worden. De deurtjes zitten te hoog en de overloopplaat zit te hoog, maar !!!!!! als de overloopplaat omlaag staat, dan.....

Ik ben dus op zoek gegaan naar een foto waarop de onderkant van de overloopplaat te zien is. Op het exemplaar van de 241P16, waar de vraag juist uit kwam, is helemaal niks te zien. Op een ander exemplaar, foto hier onder, zie je wel wat en dat lijkt op een rond gat.

Nu dus een uitvergroting van de overloopplaat van de 241P16 van bovenaf, en jawel.... ook daar een gat.


Dus als er een gat zit, wat je op onderstaande foto dus net niet kunt zien, en je kijkt naar de lijnen...(foto onder)
1. geel: richting gat in overloopplaat
2. rood: spiegellijn
3. blauwe pijl naar onderdeel
dan concludeer ik dat geel en blauw in lengte kunnnen samenvallen waardoor ik de conclusie trek:

In neergelaten stand veranker je de overloopplaat door de haak met bol door de overloopplaat te steken.
Wat ik echter nog niet snap is....waarom zou dat moeten?
Een verankering in de stand "omhoog" kan ik me voorstellen. Dan valt de boel tenminste niet met een klap naar beneden, maar andersom...de zwaartekracht doet toch zijn werk?

Het mysterie is dus nog niet helemaal opgelost.

Wie helpt?




241p

Zo ziet het er nu uit.
Het begint al aardig op een model van een 34P tender te lijken, maar vergeet niet... de bovenkant en achterkant moeten ook nog. En natuurlijk niet te vergeten.... de sierstrippen.









241p

De noodrem

Aan de rechterkant van de tender, boven de klapdeur zit de noodrem.
Op onderstaande foto in het midden.

Je ziet goed dat de leiding naar onderen direct gebogen is en achter de deur verdwijnt.
Het brikettenhek is op deze tender afwezig.


Dit is de 241P16 waar helaas geen goede opname van dit onderdeel van aanwezig is, maar hij is te zien in de gele cirkel


Bij de 241P17 zie je op de bewuste locatie alleen een vertikale buis. Op andere (heel onduidelijke) foto lijkt het dat de rem ongeveer 20 cntimeter hoger is geplaatst en zo ook net boven de tenderzijkant uitsteekt.
Ik ga op zoek naar betere foto's.

Dan het model.

Ik maak het me niet moeilijk en gebruik het voorgeboorde locatie gat in de voorkant van de tender. Het gietdeel heeft een aangegoten pen. Eerst de 0,6 mm leiding solderen en buigen. Daarna het geheel boven/achter de deur frummelen. Past net.

Bij de bovenste rode pijl zie je de leiding achter het scharnier van de deur verdwijnen. Daarna loopt die loodrecht naar beneden. Bij de onderste rode pijl zie je hem weer tevoorschijn komen en met twee bochten verdwijnt de lijding onder het plateau.


Hieronder zie je een detailopname van de locatie bij het plateau


Onder de tenderbak aangekomen is het me nog niet dudelijk hoe de leiding loopt. Vandaar dat ik hem voorlopig met een lipje heb vastgezet.
De gele stippellijn is de waarschijnlijke "loop" van de leiding naar de tripple klep.
.
Het mysterie van de "loop" van de noodremleiding