DIT BERICHT WORDT IN DE LOOP VAN DE WEEK VERDER UITGEWERKT.
Eerst heb ik diverse mappen aangemaakt om ieder vlak apart te behandelen. Daarna geschikte foto's er bij gezocht en dat zijn er niet veel. De scherpte van veel foto's laat te wensen over, maar dat maakt het ook weer makkelijker, minder keuze.
maar toen begon het..........
In originele staat is het heel makkelijk, alhoewel ik ook nog verschillen in aantal heb geteld. En al snel zie je dat bij "gedateerde" foto's er flink wat schade/herstelwerk is geweest. Andere patronen van klinknagels en in/opgelaste stukken plaatwerk. dat zou je allemaal kunnen namaken, ware het niet dat we niet helemaal gek zijn en niet telkens een andere etsplaat gaan maken.
Vooralsnog geef ik de originele staat weer en enkele bijzonder gevallen.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Watertanks voor het machnistenhuis


106 /98 stuks in de lengte over een afstand van bijna 100 mm.................
Overigens, dat verschil in boven en beneden komt bij andere locomotieven ook voor.
Links en rechts komen in ieder geval in grote lijnen overeen, Alleen die twee in de blauwe cirkel snap ik nog niet.
Op onderstaande foto van de 6006 zie je heel wat "pleisters op den wonde", 4 stuks van groot tot klein.
Het verbinden met klinknagels was kennelijk uit de mode, want ik zie nu lasnaden.

-------------------------------------------------------------------------------
Machnistenhuis

Linker en rechterzijde blijken bij alle locomotieven die ik bekeken heb identiek.
6002
6002
6001
--------------------------------------------------------------------------


--------------------------------------------------------------------------
kolenbunker
--------------------------------------------------------------------------------
achterzijde watertank.
------------------------------------------------------------------------------------
deur
Als je naar de foto's kijkt, dan staan wel erg vaak de deuren open. Maar toch ook hier is iets bijzonders te zien. De foto van de 6001 laat duidelijk een handgreep zien. Verder zie ik op geen enkele foto dit onderdeel, ook niet bij de SS uitvoeringen..

-------------------------------------------------------------------------
achterste watertank, zijaanzicht

en na een lange dag klinknagels tellen ga ik nu schapen tellen. !!!!
-----------------------------------------------------------------------------------
dak
Moeilijk te zien, maar over het dak lopen nog twee dubbele rijen kliknagels.
Maatvoering en aantal ?????
De hijsogen staan niet aan de rand van het dak, maar net iets naar binnen
Wat de twee uitsteeksels (anders dan hijsogen) zijn, is mij nog niet bekend.
-------------------------------------------------------------------------------------
Klinknagels en zeskantbouten in frameplaat bij rookkast
De rookkast zit niet vast met klinknagels, maar met zeskantbouten, 15 stuks en daaronder een tweede rij van 3 stuks.
rechts daarvan zie ik 3+1 klinknagels (?) en verder naar rechts 4 bouten voor de dwarsstang.
De zeskantbouten hebben in model een HOH-afstand van 2 mm en de afstand tussen de bouten lijkt gelijk aan de bout zelf. Dus een modelboutje van 1 mm.
Verkrijgbaar bij:
GHW, art 354000 M-0,6x4 mm,
zakje 50 stuks.
De gele lijn is de bovenkant van het frame, de groene lijn de voetplaat
De 15 bouten zitten dus in het blauwe kader. De dwarsstang is ook duidelijk.
Ik zie geen enkele constructie die de 3+1 klinknagels moet verantwoorden. Vreemd.
6025. Hier is mooi te zien wat de bouten vast houden.
ss 1224
6019

---------------------------------------------------------------------------------------
rookkast voorzijde
In een kwart cirkel bevinden zich 17 klinknagels, zodat in model de tussenafstand circa 1,8 mm is en de klinknagelkop 0,5-0,6 mm
rookkast voorzijde
In een kwart cirkel bevinden zich 17 klinknagels, zodat in model de tussenafstand circa 1,8 mm is en de klinknagelkop 0,5-0,6 mm


AANVULLING 14 NOVEMBER
die twee stompjes aan de voorkant van de rookkast heb ik dacht ik wel geïdentificeerd. Zijn simpelweg twee wasplugjes, die open worden geschroefd als er veel water in de rookkast komt als deze wordt schoongespoten. De pluggen zitten precies op de hoogte van de bodembrandplaat van de binnenkant van de rookkast. Kan natuurlijk alleen op de depots bij het restaurene worden geopend. Bij alle Duitse locomotieven zit ook zo'n ding: een pijpje van de onderkant van de rookkast in een bocht naar voren en afgesloten met een vleugelmoer. De Nederlandse SS-locomotieven hadden er twee. Ik heb ze ook op de tekeningen van de andere "nieuwere" SS-locomotieven gezien.
Voor de rookkastsproei-installatie is het openen van de pluggen niet nodig: de sproeier wordt bediend door de leerling ter vermijding van een verbrande en ontzette rookkastdeur. Geeft echter zo weinig water af, dat dit weer tijdens het rijden verdampt.
Voor de rookkastsproei-installatie is het openen van de pluggen niet nodig: de sproeier wordt bediend door de leerling ter vermijding van een verbrande en ontzette rookkastdeur. Geeft echter zo weinig water af, dat dit weer tijdens het rijden verdampt.
-----------------------------------------------------------------------------------
Rookkast zijkant
mooi plaatwerk aan de linker zijde
1. In de gele cirkel. Steeds een ander patroon klinknagels
2. Bij rode pijl. Plaatwerk niet uit een stuk.
Nog een verschil betreft een extra rij klinknagels in het bovenste gedeelte van de rookkast.
Dag Frits,
BeantwoordenVerwijderenHet blijft boeiend!
Dat op de laatste foto een ander patroon te zien is is logisch, dat is niet voor maar achter het machinistenhuis.
Groeten, Frank
ok, had even een stofje in mijn oog.
BeantwoordenVerwijderenik zal het aanpassen.