dinsdag 15 september 2009

241R - rondleiding door de kit - deel 6

In het vervolg van de kit komt Semblat nummers te kort en gaat de nummering van de serie 1000 over in 10100.
Hier begint de verbazing over kwaliteitsgietwerk pas echt. !!!!

Nr. 1001: mechanische stoker

Nr. 1005, niveaux d'eau (peilglazen)

Nr 1017, 1018 : diverse handwielen.
Niet rond maar echt geribbeld. Let op de afmetingen.


Nr. 1038, vuurkist wand.
Gestanst plaatwerk waar alles aan komt te hangen.
Let op de omgebogen rand aan boven- en zijkant.


Nr. 1040: enveloppe de foyer (bovenzijde vuurkist)
!!!!! vergeten voor te buigen????????????? Niet helemaal. De handleiding zegt dat je dit zelf moet doen.

Nr. 1046, soupapes de sucrite
Soms maakt Semblat gietwerk, soms draaiwerk. Zie ook de buffers aan de voorzijde van de tender. Zal wel een reden hebben.

Nr. 1079: corps de pompe ACFI.

Hier geloof je je ogen niet !!!!!!! Als je dit onderdeel in je handen hebt, kom je ogen te kort. Op de foto is het allemaal zo duidelijk en uitgelicht, maar in je hand ..... ONGELOFELIJK. !!!!!!!!!!!
En ook nog eens de achterkant , bovenkant en onderkant.
Hoe zou dit onderdeel gemaakt zijn???? 3D printen en afgieten?

Om te vergelijken, het origineel op de 241P16.


Nr. 1078 : corps de pompe ACFI central.

Geen andere woorden voor dan hierboven.
Kennelijk heeft Semblat bij deze pomp gedacht: dat doet niemand me ooit nog eens na.


Nr. 1072: onderzijde luchtpomp
Waarom zou je een onderdeel uit een enkel stuk maken als het in twee delen kan? (zie hieronder)



Nr. 1071 a : luchtpomp voorzijde

Jammer dat het aangietstuk dan net niet onderaan is aangebracht, want de deksel komt er toch overheen. Scheelt heel wat vijl en polijstwerk.


Nr 1071 b: luchtpomp achterzijde.




Als je al deze onderdelen bekeken hebt.
1. ik wil nooit meer iets anders
2. zonde om ze solderen
3. witmetalen delen in een kit........kom nou

En dan komt er nog een zak met ruim 100 gietdelen.

De kit kost veel geld, maar de vraag is.. is dat duur? Volgens mij niet, maar de omzet is beperkt en dat is begrijpelijk. Toch jammer dat er niet meer kits van deze kwaliteit te verwachten zijn.

Maar voor belangstellenden van dit soort werk (al is het allemaal al in elkaar gezet), kijk eens op: http://www.kohs.com/. (finest in gauge 0)
Op deze site zie je vele foto's van de onderdelen/proefexemplaren van identieke kwaliteit
.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten