Dit is de 141R1126. Een enkel beeld van de film van Jaques Chaussard over de 141R. Foto is in de richting van de tender en ter hoogte van as 2-3. Je ziet een T-vormig onderdeel van het remsysteem. (rode cirkel) .
Detail: de vangbeugel voor de trekstrangen.

Dit soort tragische ongevallen geven wel een beeld van wat je anders niet ziet. Hier zie je een 141R van voor naar achter. De tender, althans een draaistel, ligt achter de loc.
Ala eerste zie je as-1 waar genoeg details te zien zijn. As-2 heeft het T-vormig onderdeel (rode cirkel). Daarna nog as 3-4 waar het zien van details al moeilijker is.
Vragen genoeg, maar de constructie van specifieke delen is duidelijk.
Daar je duidelijk kan zien dat de remconstructie bij iedere as verschillend is gebouwd, geef ik de positie's aan met kleuren.
Gele cirkel: as 1-2
Rode cirkel : as 2-3
Groene cirkel: as 3-4
Het lijkt een goede copie van het origineel.
Schematisch lopen de trekstangen, al lijkt het op de foto van de "omgevallen loc" dat in de gele cirkel de trekstangen anders zitten.
Om tot een constructie te komen, heb ik wat getekend. Door te tekeken roep je vragen op en die kan je weer beantwoorden door naar de foto's te kijken.
Schematisch lopen de trekstangen, al lijkt het op de foto van de "omgevallen loc" dat in de gele cirkel de trekstangen anders zitten.

Uiteindelijk blijven er nog wel wat vragen open, met name bij de gele cirkel. Juist ook daar waar de hevel naar de remcylinders zitten.
Voor de beeldvorming enkele foto's van de SSN 01-1075.


De pennen waar de onderdelen mee vast zitten worden in het model nagebootst door boujes M-0,9. De splitpennen zijn te klein om dat te doen en worden nagebootst door moeren M-0,9 (diameter 1,5 mm)
Nu naar het maken van het model.


Door nog eens goed naar de constructie te kijken, zie je dat de constructie bij as 1-2 (geel) en 3-4 (groen) gelijk is.

Ik was al een heel eind op weg met een constructie waarvan ik dacht dat het goed was, maar ....niet dus. Materiaal is nog te gebruiken, alleen de 8-10 uur werken/puzzelen zijn zonde. Het blijft hobbby en nu weet ik tenminste hoe het moet en dat is het belangrijkste.
Eerder geplaatste foto's van de "foute" constructie zijn verwijderd om verwarring te voorkomen.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten