In de boekjes is mooi op te zoeken hoe het remwerk van een lok er in theorie uit moet zien. Daarmee kan je het nog niet maken. Daar de dichtsbijzijnde 141R heel wat kilometers verweijderd is, heb ik een kijkje genomen onder de 01-1075 van de SSN in Rotterdam omdat ook die lok vertikale remcylinders binnen het frame heeft.

Het is wel even goed opletten want onder een lok ben je snel je orrientatie kwijt bij welk wiel je zit., maar als je weet waar je moet zoeken....

Daar heb je ze.... de twee remcylinders.... recht boven mijn hoofd.

En daar heb je het uiteinde van de hefboom naar de trekstangen.

Na vele foto's te hebben genomen, is dit de beste waar je de gehele constructie kunt zien.
Vanaf de remcylinders loopt een L-vormige hefboom naar de trekstang. Draaipunt is een as die in de "hoek" van de "L"geplaatst is. Deze as rust op ophangpunten binnen de frameplaten.
Eigenlijk heel simpel.
De grote uitslag die de remcylinder maakt, wordt door de afmeting van de "L" in een kleine uitslag overgezet. Genoeg om de remmen effcetieve uitslag te geven. Kwestie van rekenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten