zondag 19 april 2009

Oppeln deurophanging

In Nederland zijn, voor zover bekend, drie mensen bezig met het bouwen van de Oppeln. Alle drie hebben problemen ondervonden bij de eindmontage van de deur.

Wat is het probleem?
De deur rust niet in een profiel, maar hangt/schuift over een plat vlak.... de gladde (boven)kant van en U-profiel met de opening naar beneden. Om de deur daar niet van af te laten vallen wordt er aan de deur een haakje gemaakt, dat na montage van de deur om het profiel wordt geklemd zodat de deur eigenlijk geen enkele ruimte zou moeten hebben om van het platte vlak af te schuiven.
Zie foto 1 en 2.

De rechterkant van de deur blijft echter ongeborgd en kan dus wel degelijk van het glijprofiel loskomen.
Ik heb het opgelost door de deur compleet anders in te richten.
1. op de deur (achterzijde) een U-profiel van 1,0 x 1,0 met de opening naar beneden (foto 3)
2. op de zijkant van de wagen een U-profiel van 1,5 x 1,5 met de opening naar boven.
Profiel 1,0 glijdt over de opstaande wand van profiel 1,5 (foto 4)

foto 1: de deur hang (met een aan de achterkant gesolderde strip) op het platte vlak van het glijprofiel. Zo valt de deur er direct af.

foto 2: links het haakje dat om (naar boven) het profiel moet worden gebogen.

foto 3:
boven het 1,0 x 1,0 profiel op de deur
onder het 1,5 x 1,5 profiel met weggevijlde stukkken om over de zijwandprofielen te passen

foto 4: profielen glijden over elkaar

Zo ziet het er uit na montage. Verschil qua uiterlijk met Petau.... alleen de opening van het glijprofiel zit niet naar beneden, maar naar boven. Positie en afmeting van het glijprofiel zijn exact gelijk.

Wat nu niet kan, is het afzonderlijk spuiten van wagen en deur, maar dat kan geen onoverkomelijke problemen opleveren.

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten