zaterdag 28 februari 2009

Oppeln (vervolg)

Van de gehele bouwkit is dit wel het lastigeste onderdeel om te maken... de rem.
Juist bij dit onderdeel kom je de bouw/denkwijze van Paul Petau in volle omvang tegen.

De bouwbeschrijving zegt geen letter teveel. Samen met de foto's op de CD kom je er goed uit, maar je bent wel eerst heel wat tijd kwijt om die twee informatiebronnen te rangschikken en tot je te nemen. Doe je dat niet, dan gaat het gegarandeerd fout.

Het begint met de platte messing delen op onderstaande foto.
Onderaan zie je de mal waarmee je de onderdelen met buigen. In een "been" moet een knik. Dat bereik je door een been door de "horizontale" opening van de letter H in de mal te steken en dan met een platte tang het onderdeel aan beide zijden plat te knijpen.
Addertje onder het gras. De mal is gefreesd en dus messcherp.....daar gaat je ondereel bij het knijpen. In de handleiding staat dan ook een tekening waarop je ziet dat je de mal moet afronden. Helaas kijk je daar zo overheen en zonder uitleg snap je dat vooraf dan ook niet. Gelukkig zijn er 9 onderdelen in de kit terwijl je er 8 nodig hebt.

Na ombuigen van de "benen" en het inleggen van een plaatje (2x4 mm met nopjes voor de bevestiging naan het frame), kan je de overige onderdelen passen.
Voor de duidelijkheid..
- bovenste messing draad is 0,6 mm.
- het gehele onderdeel is slechts 15 mm hoog.
Hier zie je de mal (pertinax) waarin alles moet worden afgemeten en vastgezet.
De remvoering moet je ook zo vijlen dat die IN de mal valt.
Je ziet ook dat je de mal zelf moet opbouwen. Zo krijg je de juiste hoek tussen "been"en remschoen zodat die mooi rond het wiel komt.
Ik vond het lastig om dit alemaal niet zelf te bepalen, maar uiteindelijk.... Paul heeft het perfect uitgemeten.


Hier zie je het einderesultaat..... nog 7 keer te herhalen !!!!!!!
Rechtsboven zie je ook nog dat de veer geborgd word door een splitpen die door het remblok zit. Die moet je zelf vormen uit 0,3 mm draad.
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten