klik op de foto voor een grote foto.jpg)
Bij alle modelspoorders zal dit model wel bekend zijn en als je zegt "die ga ik bouwen", vragen ze....... met lijntjes?
Mijn antwoord: nee.... gewoon geel/groen.
Gelukkig staat het originele (????) exemplaar vlak naast een traverse, zodat er flink wat foto's van het dak konden worden gemaakt.
vanzelfsprekend heb ik er ook onder gelegen.
De etsplaat die ik heb laten maken, bevatte de meeste vlakke en bolle (in platte vorm) onderdelen
Van hardhoud heb ik mallen gemaakt.
.jpg)
Door het bewuste plaatoppervlak telkens te gloeien en te "hameren" kwam de goede vorm . Bij het "hameren" dient de plaat wel vast te zitten, anders glijdt de plaat van de mal en lukt het echt niet. Hier zie je de spijkertjes die daar voor zorgen.
Ook zie je de zaagnaad om het overtollige materiaal te verwijderen. de hoekpunt is al gevijld.
.jpg)
Gereedschap dat je in de modelbouw eigenlijk nooit gebruikt, gebruikte ik deze keer wel.
De steunen voor de pantograaf
.jpg)
En om alles aan de bovenkant vlak te krijgen... eerst vastsolderen en vijlen. Telkens het waterpas tot je tevreden bent.
.jpg)
Nu kunnen de planken worden vastgezet en de rest van de pantograaf onderdelen worden vastgemaakt.
.jpg)
Resultaat.
Dit is een Sommerfeld pantograaf. Eigenlijk voor een Krokodil, maar met wat knip en vijlwerk komt die aardig in de buurt van het exemplaar op het origineel.
.jpg)
Op het dak zit het nodige voor de electrische installatie.
Isolatoren (merk ???) ombouwen en verder rommeldoos onderdelen, draad en plaatwerk.
Ook een leuk werkje, draadbuigen.
Vastzetten met 0,2 x 1,0 mm stripjes.
.jpg)
Lampen en andere verlichtingsonderdelen.
De ruitenwisser is later gemaakt uit volprofiel.
.jpg)
De zijdeur.
Zwanenhalsdraaistellen (moeten nog komen) van Krapp uit Dortmund.
.jpg)
De aandrijving.
Complete eenheid van Albert Munz.
Het pijpje glijdt/draait in een iets ruim opgeboord gat in een massief blok messing.
.jpg)
Toch een leuk model.
wordt vervolgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten